Bløde humanister er lig med innovation – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

IE > Nyheder > Bløde humanister

16. marts 2016

Bløde humanister er lig med innovation

Iværksætteri

Alt i alt var det en fantastisk tur. Vi fik oplevet iværksætterkultur, mødt mennesker med spændende virksomheder, set Sir Alex Ferguson og oplevet alt muligt tech; low-tech og non-tech. På den måde har man jo som kulturanalytiker aldrig fri.

Rasmus, Søren og Jeppe mødte hinanden på bacheloruddannelsen europæisk etnologi. En uddannelse, der i den grad indkapsler studier af europæiske kulturer og hverdagsliv efter de tre fyres mening.

Konsulentvirksomhed med etnografisk metode

Vores startup-projekt, Human Behavior, er en konsulentvirksomhed, der bl.a. foretager brugerundersøgelser med udgangspunkt i den etnografiske metode. Det er en videnskabelig metode, der benyttes inden for etnologi og antropologi. Metoden går ud på at opnå en dybere forståelse for et fænomen, produkt eller service ved at foretage undersøgelser i det pågældendes naturlige kontekst.

Undersøgelserne består i at foretage interviews og deltagende observationer af forskellig art for at komme nærmere en forståelse af et fænomen. Dermed kan man dokumentere den reelle brug af et givent produkt eller service. Efterfølgende er vores opgave så at analysere os frem til, hvilke mangler og fordele, der er ved et produkt eller en service.  

Teknologi bliver en stadigt større og integreret del af vores hverdagsliv

Vi tog med de 13 andre studerende til London og TechCrunch Disrupt for at blive klogere på, hvordan man som startup udvikler sin ide. Nogle vil mene at tech-området ikke lige er vores metier, da vi er ’bløde humanister’, som fokuserer på kvalitative metoder. Men eftersom teknologi bliver en stadig større del af vores hverdag og kultur, var Techcrunch Disrupt et interessant forum for os. Vi skulle dog ofte høre sætningen “Ethno… what”, når vi introducerede os, og det var ikke altid at folk lige forstod, hvad vi lavede på konferencen.

Human Behavior hører bestemt hjemme på en tech-konference

Nogen, der til gengæld forstod os, var det indiske firma GrowthEnabler. GrowthEnabler hjælper andre start-ups med at gøre deres ide skalérbar og salgbar. Det firma var virkelig interessant for os i forhold til det stadie, vi er på. De kunne sagtens se potentialet i vores etnografiske brugerunder-søgelser og specielt også i undervisningsevaluering, som de mente i høj grad kunne benyttes på det indiske skolesystem. Vi udvekslede selvfølgelig visitkort, hvilket for vores vedkommende af mangel på bedre, betød en håndskrevet mailadresse.

Fodboldkultur møder også tech

Blandt speakerne på konferencen var en forhåndsfavorit for især os tre, nemlig Sir Alex Ferguson, den legendariske tidligere manager for Manchester United. Han talte om ledelse ud fra den fodboldverden, han selv har været en del af i årtier. Det var virkelig spændende at høre.

Mere interessant var det at følge med i de forskellige pitches i Startup Battlefield, som var den konkurrence på konferencen, der skulle uddele 30.000 pund til det bedste projekt. Her så man 16 forskellige virksomheder pitche deres ide foran en række dommere og publikum.

En kulturanalytiker har aldrig fri

På vores tur til London gjorde vi os mange sjove observationer. Vi så mønstre i måder, hvorpå englændere bruger teknologi. Et eksempel på det var, da vi betalte en bartender i finansdistriktet med kreditkort. Det var nærmest helt oldnordisk for ham, for hans kunder betaler nu primært med deres apple watches eller iphones; noget vi ikke har oplevet i Danmark endnu.

Vi bemærkede også nogle steder et fravalg af teknologi. I forhold til fx Københavns metro, var der forbavsende få, der sad med deres smartphones i Tuben, Londons transportsystem. Mange sad her i stedet og læste bøger eller aviser i fysisk form. Denne non-tech brug observerede vi også på konferencen, hvor der ivrigt blev delt ud af visitkort og kuglepenne. Ikke alt kan åbenbart erstattes af en smartphone.