Du skal kunne lide, hvad du laver – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

IE > Nyheder > Du skal kunne lide, hv...

16. marts 2016

Du skal kunne lide, hvad du laver

På billedet ser du Kristian (tv.) og Emil (th.). Kristian studerer til daglig kommunikation og IT ved Københavns Universitet, og Emil studerer matematik-økonomi.

Den første sejr giver blod på tanden

I snart et halvt år, har vi været en fast bestanddel af UCPH Innovation Hub, hvor vi har udviklet vores idé til en virksomhed. Vores virksomhed består i en hjemmeside, der hedder apptizer.dk, hvor vi matcher virksomheder med app-udviklere.

For nylig deltog vi i Danish Entrepreneurship Award, hvor vi konkurrerede mod 7 andre virksomheder om et legat på 25.000 kr. Efter at have pitchet vores idé på fire minutter, kunne vi række armene i vejret og fejre vores første sejr – noget der blot har givet os endnu mere blod på tanden.

At overbevise andre kræver pitching af din ide

Netop på grund af vores succesfulde pitch til Danish Entrepreneurship Award, glædede vi os meget til at følge Startup Battlefield på Disrupt i London. Det er en konkurrence ved TechCrunch, hvor 10 virksomheder pitcher deres ide eller virksomhed foran en komité bestående af succesfulde iværksættere og investorer. Her kunne man virkelig mærke, at niveauet var højt. Det skinnede klart igennem, at vi havde at gøre med nogle erfarne iværksættere.

Den pitch, der fik det største bifald fra et ellers kræsent publikum, var Jukedeck. Jukedeck er en hjemmeside, der kombinerer kunstig intelligens med machine learning. Resultatet af de to er en algoritme, der skaber uendelige stykker musik.

Målgruppen, som fx er youtubers, støder ofte på problemstillingen med royalties og dyre licenser, når der skal vælges underlægningsmusik til et klip. Hos Jukedeck vælger brugeren selv genren, følelsen og længden på nummeret, hvorefter et unikt stykke musik, bliver kreeret. Selve pitchen blev sluttet af med en rap til et beat, som var lavet igennem Jukedeck. Det tog alle med storm.

Man skal have passion, ellers er det slut, allerede inden det er begyndt

Professionalisme prægede hele konferencen. Folk var oppe på tæerne og konstant klar til at præsentere deres produkt. Vi fik især inspiration hos de mange stande med start-up-virksomheder. Vi indså, at på sådan nogle konferencer er det virkelig vigtigt at have noget, der fanger øjet, så man får lokket folk hen til sin stand. 

I forhold til vores virksomhed Apptizer, var det relevant erfaring, eftersom vi nu skal til at indsamle forespørgsler på apps fra virksomheder og deltage på messer og konferencer for at udbrede kendskabet til Apptizer.

Vi blev bekræftede i, at man virkelig skal have en passion for det, man laver. Da Jukedeck pitchede deres virksomhed, blev de spurgt, hvad de ville gøre, når Youtube kom med et tilbud på 100 mio. pund. Efter lidt tøven, svarede folkene bag Jukedeck nej, hvilket udløste et “You just passed the test” fra komitéen.

Det gik i den grad op for os, at man bliver nødt til at kunne lide det, man laver og ikke blot tænke på, at det er en fed idé, som man sikkert vil kunne sælge om et par år. Man skal have passion og drivkraft med i projektet, for ellers er det slut, allerede inden det er begyndt.