17. november 2020

KU-studerende skaber startups som en del af uddannelsen

Innovation og Entreprenørskab

StartUp i Praksis gør det lettere og mere attraktivt for studerende at tage i et projektorienteret forløb i egen eller andres startup og få ECTS for det. Det har medført DSEB's Innovations- og entreprenørskabspris på 100.000 kr. Hør tre KU-studerende fortælle, hvad de har fået ud af at være i et projektorienteret forløb.

Det nationale partnerskab StartUp i Praksis, som består af KU, CBS, SDU, AAU, AU og Fonden for Entreprenørskab, har gjort det muligt for universitetsstuderende at tage et ECTS-givende projektorienteret forløb (i daglig tale praktik) i egen eller andres startup. Det har nu medført DSEB's Innovations- og entreprenørskabspris

Mere end 500 studerende er startet i et forløb, siden indsatsen blev skudt i gang i 2018, hvilket indtil videre har skabt mere end 4.000 ECTS point. 

Læs "StartUp i Praksis modtager DSEB's Innovations- og entreprenørskabspris".

Får kompetencer i entreprenørskab

På KU hjælper UCPH Innovation Hubs studerende fra alle fakulteter med projektorienterede forløb i startups gennem et undervisningsforløb, hvor man lærer om entreprenørskab i praksis. De studerende får kompetencer i at realisere idéer fra det tidligste stadie og helt til implementering. Fx erfaringer med at projektlede, lave brugerinddragelse og teste forretningspotentialet og meget mere.

Hjælp til at omsætte en ide i praksis

 Emma Højgaard Jørgensen fra sundhed og informatik tager praktik i sin egen virksomhed og udvikler en ny løsning til psykiatriske patienter for at gøre det lettere for dem at tage til lægen.

Emma Højgaard Jørgensen fra sundhed og informatik udvikler en ny løsning til psykiatriske patienter, der skal gøre det lettere for dem at tage til lægen.

Spørger man nogle af de mere end 100 KU-studerende, som har prøvet kræfter med et projektorienteret forløb i en startup, så tager de imod mulighederne med åbne arme.

Emma Højgaard Jørgensen, som læser sundhed og informatik, er i fuld gang med at udvikle en ny og bedre løsning, der skal hjælpe psykiatriske patienter med at komme til lægen. Hun har kastet sig ud i et iværksætterprojekt som en del af uddannelsen godt hjulpet på vej af de nye rammer for projektorienterede forløb:

”Jeg er ikke sikker på, at jeg havde kastet mig ud i et startup-projekt, hvis ikke jeg havde haft mulighed for hjælp og vejledning fra SUND Hub til at strukturere entreprenørskabsprocessen og undersøge potentialerne i min idé”.

Erik Duncan, studerende på geografi og geoinformatik, har en startup som fokuserer på at bruge satellitfoto og muligvis droner til at hjælpe bønder med at opgøre meget præcist, hvor store skader, der sker på deres afgrøder i forbindelse med fx ekstremt vejr som skybrud og oversvømmelser. Han har med et virksomhedsprojekt i SCIENCE Innovation Hub også oplevet, hvordan hjælpen fra hubben bidrog til stærke resultater:

”Jeg havde masser af ideer, men vidste ikke, hvordan jeg skulle omsætte dem til praksis i en akademisk kontekst. SCIENCE Innovation Hub gav mig kompetencer og værktøjer til faktisk at gøre det til virkelighed”.

I dag er hans startup blevet udvalgt af det Europæiske Rumagentur i deres ’Business Incubation Centre’ i København. Og afhængigt af hvordan det går, håber han at blive en del af deres årelange forløb, hvor man får adgang til funding, tekniske eksperter og forretningsudviklere.

Klar til et foranderligt arbejdsmarked gennem startups 

GAMUTEX er et af de startups, som arbejder i UCPH Innovation Hub. Founder Andreas Jørgensen (anden nederst fra højre) tager et projektorienteret forløb, som hjælper teamet med at udvikle deres løsning
GAMUTEX med Andreas Jørgensen (anden nederst fra højre), som tager et projektorienteret forløb, der hjælper teamet med at udvikle deres løsning.

Andreas Jørgensen læser Kommunikation og IT og har oplevet, hvordan hubben på KU kan hjælpe hele startup-teamet i GAMUCATEX – en startup som udvikler en ny type af læringsbaserede spil, som i første omgang er rettet mod at gøre historiefaget mere spændende og tilgængeligt. Andreas fortæller, at et projektorienteret forløb styrker både startup’en og giver plads til, at hele teamet kan udvikle deres kompetencer:

”At lave en startup på Human & Legal Innovation Hub giver os gode rammer for at have 100% fokus på vores projekt og et sted at udvikle det. Karrieremæssigt har vi selv styringen for at afklare fremtidige interesseområder og vores kompetenceudvikling, i et format hvor teori udfordres i en mindre virksomhed”.   

Virksomheder startet af akademikere er mere tilbøjelige til at overleve, skabe vækst og arbejdspladser. Når studiet giver plads til, at man kan udvikle sin egen startup – og endda få ECTS for det – så hjælper det også de kommende kandidater med at blive parate til et foranderligt arbejdsmarked, hvor kandidater både kan skabe job til sig selv og andre.

 

Er du nysgerrig på livet som iværksætter, eller er du allerede i gang med at udvikle din egen virksomhed?

Tag i projektorienteret forløb i din egen eller andres startup, hvor du får mulighed for at:

• afprøve din faglige viden i praksis.
• få ECTS-point for praktikken.
• træde direkte ind i maskinrummet og tage del i alle faser fra idéudvikling til eksekvering.
• blive en del af hverdagen i en af de tre UCPH Innovation Hubs med gratis kontorfaciliteter, netværk og rådgivning.