26. august 2019

Ny matchmaking-portal vil skabe mere sundhedsinnovation gennem uddannelse

Med COBOX skal det være nemmere for undervisere at bruge konkrete udfordringer og cases fra sundhedssektoren i undervisningen. Og alle uddannelser kan bidrage med at komme med nye løsninger. 

Der er generel stor fokus på sundhedsinnovation i Danmark, og det er der god grund til, fortæller Nina Riis, der er innovationskonsulent og repræsentant for KU i COBOX: ”Vi får en ældre befolkning og har allerede et presset sundhedssystem. I fremtiden kræver det anderledes løsninger, og derfor er der stor fokus på innovation. Her er det oplagt, at de studerende kan bidrage med nye perspektiver."

Blandt andet derfor blev COBOX skabt. Med et samarbejde i form af fx en case i undervisningen får afdelinger og virksomheder i sundhedssektoren en unik adgang til netværk, viden, og inspiration fra uddannelsesmiljøerne, mens underviserne fra uddannelsesstederne får engagerede studerende og netværk til de offentlige og private virksomheder i sektoren.

Billede fra sommerskolen Rethinking Healthcare, hvor de studerende arbejdede med en case fra Fysioterapien på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital.

Alle uddannelser er velkomne
Samarbejdet kan være på alle niveauer – fra de studerende er med til at definere problemet og lave behovsafdækning, til feltarbejde på afdelingen eller at de får til opgave at udvikle et produkt. Med de mange muligheder understreger Nina Riis også, at alle fagligheder og uddannelser er relevante, selvom fokus er på sundhedsinnovation.

Fx har sundhedssektoren mange mennesker, der er i livskrise pga. sygdom, hvor studerende fra teologi kunne bidrage med nye løsninger. Og på et kursus på retorik fik de studerende til opgave at analysere og komme med nye forslag til kommunikations- og læringsmateriale omhandlende brugen af en simulationsdukke.

”Der er ikke en eneste faglighed på KU, der ikke er relevant i denne her sammenhæng. Der kommer flere og flere krav til de studerende. I dag er det ikke nok at kunne sit fag, man skal også have et innovationsfokus, hvor man kan se nye muligheder. Samtidig er der brug for nye løsninger i sundhedssektoren, så derfor er det et godt match,” fortæller Nina Riis.

OM COBOX

COBOX faciliterer samarbejder mellem uddannelse og praksis i sundhedssektoren. Her af navnet: Collaboration Health Innovation Toolbox.

COBOX er et samarbejde mellem KU, DTU, Københavns Professionshøjskole, Københavns Kommune og Region Hovedstaden

Undervisers marked
COBOX er et samarbejde mellem en sundhedsafdeling og et undervisningsforløb, men pt. er der flere casegivere end kurser. Så det er ”undervisers marked”, som Nina Riis formulerer det: ”Hvis man er åben for de problematikker, der kommer, så kan man få lov til at vælge mellem rigtige mange muligheder som underviser. Sundhedssektoren vil rigtig gerne arbejde med de studerende.”

Hun understreger, at det dog også kræver mere arbejde fra underviserne end ved et normalt undervisningsforløb for at få et vellykket samarbejde. Derfor er der også hjælp at hente fra innovationskonsulenterne, der er tilknyttet COBOX.

”Vi starter ud med at holde et møde med de interesserede underviserne for at se, om vi har en case, der kan matche kurset. Derefter er der et møde mellem underviser og klinik, hvor de skal finde ud af, hvad de studerende skal bidrage med. Vi har også erfaring og idéer til implementering i undervisningen, som vi gerne hjælper med,” fortæller Nina Riis.  

Underviserne plejer at være imponeret over, hvad de studerende kan, og det giver dem stolthed over deres studerende.”

Nina Riis, innovationskonsulent

Positiv feedback fra alle deltagere
COBOX har allerede faciliteret flere samarbejder, og indtil videre oplever Nina Riis at både undervisere, studerende og fagfolk er begejstret for samarbejdet.

”Vi oplever klart, at de studerende bliver motiveret af, at de arbejder med en case fra det virkelige liv. Deres opgaver er ikke kun til underviser og censor, men bliver også læst af fagfolk, der måske kan bruge dem i deres hverdag. Samtidig bliver underviserne motiveret af de studerendes motivation. De plejer at være imponeret over, hvad de studerende kan, og det giver dem stolthed over deres studerende.”

Nogle undervisere vælger at bruge en allerede eksisterende samarbejdspartner, fx i forhold til deres egen forskning:  ”På den måde kan de koble undervisningen med forskningen og en case i det virkelig liv. Så smelter alt smukt sammen, ” afslutter Nina Riis.

Vil du vide mere?
Er du som undervisere interesseret i et samarbejde til dit kursus, så kan du læse mere om COBOX her, sende et kursus ind eller kontakte Nina Riis på