17. november 2020

StartUp i Praksis modtager DSEB's Innovations- og entreprenørskabspris

Innovation og Entreprenørskab

Det nationale partnerskab StartUp i Praksis løber i år med DSEB's Innovations- og entreprenørskabspris på 100.000 kr. for at sikre, at studerende på universiteterne kan gå i projektorienterede forløb i egen eller andres startup.

Myten om, at universitetsstuderende ikke kan få akademisk lærdom ved at være i et projektorienteret forløb (i daglig tale praktik) i egen eller andres startup skal punkteres, og samtidig skal de kunne få ECTS for det.

Det kan de nu, fordi fem danske universiteter, KU, CBS, SDU, AAU, AU og Fonden for Entreprenørskab har gjort det muligt gennem StartUp i Praksis. Mere end 500 studerende er startet i et forløb, siden indsatsen blev skudt i gang i 2018, hvilket indtil videre har skabt mere end 4.000 ECTS point. 

Læs mere om det nationale projekt StartUp i Praksis.

Denne indsats er netop blevet tildelt Danish Society for Education and Business, DSEB's Innovations- og entreprenørskabspris, der gives til en person eller en institution, som har gjort en særlig indsats for at styrke innovation og entreprenørskab inden for enten de videregående uddannelser, de gymnasiale uddannelser eller erhvervsuddannelserne i Danmark.

Torben Möger Pedersen, der er formand for DSEB og priskomiteen, samt adm. direktør i PensionDanmark, fremhæver partnerskabet som en vigtig katalysator for at skabe entreprenørielle universiteter i Danmark.

”Det nationale partnerskab er en unik og ambitiøs satsning, der har givet legitimitet, sikret best practice om faglig kvalitet og en højere grad af organisatorisk opbakning til at styrke entreprenørskabsområdet. Det brede aktørfelt giver desuden mulighed for at samle erfaringer på tværs, hvilket kan høste politisk og samfundsmæssig opmærksomhed og bidrage til at styrke entreprenørskabsdagsordenen nationalt,” siger Torben Möger Petersen.

Projektets succeser

Indsatsen har resulteret i, at alle partneruniversiteterne i dag tilbyder helt nye og systematiske rammer for projektorienterede forløb, og at iværksættermiljøerne på universiteterne samarbejder med akademiske vejledere om at give de studerende nogle lærerige forløb.

Det betyder, at der er mange spirende startups på vej, som på tværs af fagligheder, samfundsudfordringer og brancher, kan blive til nye bæredygtige virksomheder. Og vigtigst af alt, så får de studerende nye kompetencer ved at indgå i en entreprenant proces, hvor deres faglighed bidrager til at skabe nye løsninger på de samfundsudfordringer, som de kaster sig over.

Virksomheder startet af akademikere er mere tilbøjelige til at overleve, skabe vækst og arbejdspladser. Indsatsen giver mange flere studerende konkrete erfaringer med at være i en startup, så langt flere ønsker at følge denne karrierevej og blive iværksættere eller ansatte i en startup. På længere sigt bliver det derved også lettere at tiltrække relevant arbejdskraft til startups, når flere studerende får erfaringer igennem deres studietid. 

Konference skal dele de nationale resultater

Det er et godt skulderklap, som kan bidrage til, at vi bygger videre på de stærke resultater og kommer bredere ud.

Henrik C. Wegener, rektor på Københavns Universitet

Med DSEB-prisen følger 100.000 kroner, som skal gå til at udbrede de gode erfaringer fra projektet. Helt konkret til afholdelse af en national konference, hvor relevante aktører fra universiteter og øvrige uddannelsesinstitutioner deler erfaringer og best practise.

Det fortæller prismodtager og rektor på Københavns Universitet, Henrik C. Wegener, der glæder sig over anerkendelsen:

”Det er et godt skulderklap, som kan bidrage til, at vi bygger videre på de stærke resultater og kommer bredere ud. Som en del af den nationale konference etablerer vi en praksis for videre videndeling og bevarelse af netværket på længere sigt, så de opnåede erfaringer og relationer, der er skabt, kommer flest mulige til gavn".

Læs tre KU-studerende fortælle om, hvad de har fået ud af at være i et projektorienteret forløb.